Luisteren met Nétive

Rolf: De kracht van de ‘yesable’

Ruim anderhalf jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om mijn vorige werkgever te verlaten op zoek naar een nieuwe uitdaging. Naast de keuze om graag iets met mijn opgebouwde kennis, knowhow en netwerk te blijven doen, stond voor mij met stip op nummer 1 de wens dat mijn volgende werkgever geen grote ‘corporate’ organisatie zou zijn.

De functie van partner success manager bij Nétive bleek voor mij de juiste ingrediënten te hebben, inclusief de gewenste dynamiek van een ‘scale-up company’ in plaats van een grote corporate. En waarom dat zo lekker is? Het ‘yesable proposal’ is daarvan een sprekend voorbeeld.

Het begint al met de naam, want een ‘yesable proposal’ bied je als maker/indiener weinig ruimte om een halfbakken voorstel te maken. Je wordt gedwongen om er goed over na te denken, ook vanuit het perspectief van degene die erover gaan besluiten, want zij moeten immers ‘ja’ kunnen zeggen?

Daarbij versterkt de vorm, maximaal 5 pagina’s met een vaste structuur, de concreetheid, vergelijkbaarheid en eenvoud van het voorstel. Leer het jezelf één keer goed aan en (bijna) willekeurig welk voorstel blijkt te passen in de yesable structuur.

Een volgend positief punt is dat de duidelijke, eenvoudige structuur dit document en deze procedure erg toegankelijk maakt voor alle medewerkers. Geen lijvige documenten of procedures over vele schijven, maar jouw idee in 5 pagina’s o.b.v. een duidelijke instructie en proces van indienen.

In het afgelopen jaar heb ik inmiddels 4 à 5 voorstellen ingediend bij het management team. Uiteenlopend van de wens voor een nieuwe vorm van overleg met klanten, aanpassing aan het klanttevredenheidsonderzoek en een nieuwe klantsegmentatie. Allemaal voorstellen die vlot en concreet besproken konden worden en een ‘yes’ hebben opgeleverd. Kortom, ik ben fan!

Wil je meer over Rolf lezen? Klik dan hier om hem beter te leren kennen.