Interview met Peter Bargon (KVK) en Patrick Tiessen (Nétive)

Zzp’ers kunnen voortaan via de app KVK Connect reageren op opdrachten van ruim 50 (semi)overheidsorganisaties. Peter Bargon van Kamer van Koophandel en Patrick Tiessen van Nétive leggen uit wat daar het voordeel van is.

Gebruikers van KVK Connect, de app voor zzp’ers van Kamer van Koophandel (KVK), hebben vanaf nu toegang tot opdrachten van ruim 50 (semi)overheidsorganisaties. Nétive, marktleider in Nederland als het gaat om tooling voor inhuur van zzp’ers, hielp KVK met de bouwen van deze opdrachten-module.


Peter Bargon, directeur Dienstverlening MKB en ZZP van KVK: “Wij willen het leven van de ondernemer makkelijker maken. Laten zien waar de opdrachten voor zzp’ers te vinden zijn, past daar mooi in. We richten ons daarbij alleen op zogenaamde dynamische aankoopsystemen c.q. de inhuurmarktplaatsen die voornamelijk gebruikt worden door (semi)overheden.”


Tijdens de Dag van de Zzp’er in april werd de module gepresenteerd. Zo hebben Nederlandse Spoorwegen (NS) en Staffing Management Services al opdrachten uitgezet via de app. Staffing MS beschikt als Managed Service Provider over meer dan 50 opdrachtgevers die gezamenlijk over honderden opdrachten beschikken. “Beide organisaties waren direct enthousiast om mee te doen” zegt Patrick Tiessen, algemeen directeur van Nétive. “Ze zijn ook erg tevreden over de resultaten.” Nu de pilotfase succesvol afgerond is, wil KVK in samenwerking met Nétive ook andere partijen toegang geven tot de app.

Waarom voegt KVK opdrachten toe aan de app?

Bargon: “Uit onderzoek blijkt dat veel zzp’ers het lastig vinden om de juiste opdrachten te vinden. Daar willen wij bij helpen. Daarnaast weten we al langer dat veel zzp’ers het lastig vinden om opdrachten te vinden via de vele inhuurmarktplaatsen van (semi)overheden. Wij bundelen alle opdrachten die al gepubliceerd zijn op één plek, namelijk in de app. Daarmee krijgt de zzp’er overzicht. Op advies van Nétive hebben we filters ingebouwd die zorgen dat gebruikers in de app alleen opdrachten zien die voor hen relevant zijn. Nog een extra gemak is dat zzp’ers zich niet meer voor iedere marktplaats apart hoeven aan te melden. Dat is ook fijn voor opdrachtgevers, want die krijgen gevalideerde gegevens van de zzp’ers. Hiermee laten we zien wat onze slogan zegt: `KVK werkt voor ondernemers’”.

Begeeft KVK zich niet op het terrein van bijvoorbeeld bemiddelaars door vraag en aanbod bij elkaar te brengen?

Bargon: “We houden ons natuurlijk aan de Wet Markt en Overheid. We zijn en worden geen bemiddelaar. We bundelen alleen maar opdrachten die elders gepubliceerd zijn. Commerciële partijen bieden daarnaast allerlei extra betaalde diensten, dat doen wij niet.”

Wat is het voordeel voor opdrachtgevers?

Patrick Tiessen van Nétive: “Hoe meer en hoe sneller opdrachten ingevuld worden, hoe beter het is voor de gebruikers. Met ons ‘freelance-managementsysteem’ kunnen organisaties kiezen op welke platformen hun opdrachten zichtbaar zijn. KVK Connect is een extra platform, met een groot bereik. Nergens is er een plek waar je zo gemakkelijk en zo veel zzp’ers kan bereiken. En op deze krappe arbeidsmarkt is dat natuurlijk aantrekkelijk voor opdrachtgevers.” Momenteel hebben zo’n 12.000 zzp’ers zich in de app van de KVK geregistreerd. Bargon mikt op 40.000 gebruikers voor het eind van het jaar. “De opdrachten in de app zijn vooral interessant voor zzp’ers die wat langer ingehuurd worden door opdrachtgevers. We schrijven nu circa 170.000 zzp’ers per jaar in. We zullen hen zeker wijzen op de aanwezigheid van de opdrachten in de app.”

De KVK Connect app voor zelfstandigen kunt u hier downloaden:
Voor vragen kan er contact worden opgenomen met de product manager van KVK Connect, t.w. Fred Eijsink, e-mail fred.eijsink@KVK.nl